Blog

Ce este curajul?Curajul-Bernard Weber

Auzim pe multi destul de des folosind termenul „curaj”.Avem curaj sa facem un anumit lucru?Oare riscam daca-l facem?Sunt intrebari pe care ni le punem.Cu siguranta un pompier trebuie sa aiba mult curaj pentru a salva pe cineva aflat intr-o cladire in flacari .De fapt exista mai multe feluri de curaj.Curajul este o trasatura cu caracter care implica vointa de a implini un scop in ciuda opozitiei externe sau interioare individului.Curajul inseamna sa vrei sa duci la capat o sarcina in ciuda greutatilor anticipate si a chemarii interioare de a fi prudent sau comod.Curajul este legat de capacitatea fizica a unui individ cat mai ales de capabilitatea sa emotionala de a-si asuma pe de-antregul riscurile si povara ducerii la bun sfarsit a lucrului de implinit.Curajul este un act constient,deliberat chiar daca apare uneori spontan, ca un mod de reactie primara.

Inca de mici copii aflam despre curaj din primele povesti,din carti,din filme ,iubim oamenii curajosi din familia noastra ,ne place sa stim ca parintii nostri sunt curajosi si visele noastre sunt inflacarate de gesturi pline de curaj.

Curajul inseamna bravura ,inseamna infruntarea fara frica a amenintarilor sau a durerii intalnite pe parcurs si cat de incantator arata un om brav. Curajul inseamna perseverenta de a continua in ciuda vicisitudinilor, obstacolelor sau chiar a daunelor si parca vedem un individ care cu eroism continua in ciuda ranilor sangerande. Curajul mai presupune autenticitate si onestitate in asumarea gestului curajos si ducerea lui pana la capat si cat de tare te emotionezi vazand un om care lupta pentru altii sau pentru valori in care crede. Curajul mai inseamna si vitalitate, entuziasm,
vigoare care te propulseaza ca putere in valtoarea luptei pentru un tel. 

Inca din timpurile cel mai vechi curajul a fost vazut ca o trasatura universala,distribuita la toti indivizii in diferite proportii. Curajul a fost vazut de toate popoarele ca fiind legat de capacitatea de supravietuire a indivizilor in ciuda vicisitudinii mediului si situatiilor, curajul de a-si apara familia si promova copii, comunitatea si etnia; prin aceasta curajul are valoare adaptativa.Curajul este subiect de povesti si ritualuri de-a lungul intregului pamant. Curajuleste trasatura dominanta a eroilor mitologiei grecesti sau a povestilor populare de pretutindeni, ceea ce dovedeste ca era tratatura de caracter cea mai pretuita pentru care erau celebrati eroii de-a lungul istoriei si culturii. Platon diferentia curajul de
impetozitate, neinfricare, curajul avand in plus previziunea si premeditarea. Thomas d’Aquino numea prudenta ca principala calitate caruia barbatia si vigoarea trebuie sa i se subordoneze. Buddhismul diferentiaza curajul extern ca fiind legate de bravura si curajul
intern legat de constanta, determinare si persistenta.Despre curaj se pot spune mult mai multe in schimb noi am gasit aici o carte intitulata „Curajul de a fi tu insuti”,scrisa de Jacques Salome.Autorul ne deschide o fereastra catre arta de a comunica pana la nivelurile profunde ale constiintei ,inspirandu-se din provocarile de zi cu zi ale vietii contemporane si amprentandu-si discursul cu vesnica lui stare poetica.A fi noi insine inseamna adeseori a avea curajul de a ni-l asuma pe celalalt in noi.Cartea este maiu jos

 

 

Iata si o promotie interesanta a celor de la elefant.ro

elefant.ro%20

Hotul de carti-un rezumat al unei povesti triste

„Hotul de carti” este un roman al carei actiuni se desfasoara in Germania anilor 1939-1945,deci exact cat a durat cea de-a doua conflagratie mondiala.Este o carte care te impresioneaza inca de la primele pagini citite .Evident capovestea este trista,actiunea desfasurandu-se exact in timpul persecutiei evreilor de catre nazisti.Personajul principal al romanului nostru este Liesel Meminger,o tanara adolescenta pasionata de carti.Este fascinanta modalitatea in care este relatata povestea hotului(hoatei) de carti,pentru ca ea este chiar Liesel.Liesel este adoptata de familia Hans si Rosa Hubberman,iar ea,Liesel este tentata sa ia orice carte pe care o gaseste din orice loc.Papa(Hans Hubberman) este cel care ii insufla fetei si mai mult dragostea pentru carti,intrucat el o si invata sa  citeasca.Rosa Hubberman este o fire mai severa o iubeste foarte mult pe Liesel.Aceasta carte este despre curaj,curajul mai presus de orice.Papa este si cel care ii canta mereu lui Liesel si din acordeon,ceea ce fetei ii creaza mare placere.Cartea este scrisa de premiatul autor australian Markus Zuzak,desi in carte se vorbeste mult despre cel de-al doilea razboi mondial si despre persecutia evreilor.Micuta germanca blonda,Liesel va incepe sa aiba o adevarata obsesie pentru carti,culegand chiar dintr-un morman de lucrari fumegande dealtfel arse pentru ca sunt interzise.Ea le va lua direct din case sau din zapada atunci cand ele sunt ascunse privirii altora.

Liesel creste alaturi de fratele sau .Referitor la persecutia evreilor,chiar familia Hubberman il va ascunde si proteja pe Max Vandemburg.Liesel va lega o adevarata prietenie cu Max.Ei vor avea in comun aceleasi cosmaruri care nu le dau pace noaptea ,pivnita in care vor citi si vor scrie dar si placerea de a povesti si de a-si imagina o lume mai buna.Aceasta prietenie dintre fetita si tanar va insemna mult mai mult pentru cei doi.Deoarece vor incerca sa se regaseasca unul pe altul in vremurile cele mai grele si dupa ce acestea vor lua sfarsit.Papa va fi chemat pana la urma sub arme.

Romanul „Hotul de carti” poate fi comparat din punct de vedere al sfericitatii sale cu „Ion ” al lui Liviu Rebreanu despre care am vorbit intr-un articol anterior cu descrierea intrarii in sat la inceput si a iesirii din satul Pripas la sfarsit.Prima parte a romanului „Hotul de carti” se numeste „Prolog” ,iar ultima”Epilog”.Spre sfarsitul romanului aflam ca orasele Hamburg si Munchen sunt bombardate din toate partile si ceea ce este mai impresionant este ca Liesel isi gaseste sub daramaturi parintii>eu am ramas impresionat si n-as vrea sa fi fost in pielea protagonistei care si-a gasit parintii morti sub daramaturi,dar primul gasit fara suflare a fost chiar vecinul sau Rudy Steiner.Acest roman chiar merita citit si veti observa cum moartea dainuie la orice pas.Desi pare destul de dificil de inteles,aceasta carte reuseste sa iti capteze atentia ,iar cand o citesti iti da impresia ca esti unul dintre personaje.

 

Markus Zuzak-Hotul de carti

 

 

Cartea mai poate fi gasita si in sectiunea „Literatura universala”

Ion-Liviu Rebreanu.Romanul obiectiv

„Ion” de Liviu Rebreanu este romanul care mi-a captivat aproape cel mai mult atentia in anii adolescentei.Evident ca nu este singurul pentru ca intreaga literatura romana este captivanta,atragatoare.Am avut marea surpriza si in acelasi timp satisfactie de a-l avea subiect la proba scrisa a examenului de bacalaureat .

In esenta vorbind despre romanul „Ion” putem spune ca acesta este compus din doua parti si anume „Glasul pamantului ” si „Glasul iubirii”.

Putem remarca faptul ca romanul „Ion ” prezinta o simetrie a inceputului cu finalul,ce prezinta drumul care intra in localitatea Pripas si care este si personificat pentru a delimita realitatea de fictiune.

Personajul principal al romanului „Ion” este chiar tanarul Ion Pop al Glanetasului ,un baiat sarac dar dornic sa obtina cat mai mult pamant.Pentru ca provine dintr-o familie modesta Ion nu are o avere mare,iar singura solutie pentru a obtine pamantul dorit este sa se insoare cu o fata de familie buna,instarita care sa aduca zestre.In prima parte a operei,Ion este manat de dorinta de a avea cat mai mult pamant,asa ca o gaseste pe ana lui Vasile Baciu,una uratica dar care indeplineste conditia despre care am vorbit mai sus.Cu toate acestea tatal Anei se opune casatoriei Anei cu Ion vrand sa i-o dea lui George bulbuc ,dar acesta o lasa insarcinata obligandu-l pe Vasile sa i-o dea pe Ana cu tot cu pamanturi .In cea de-a doua parte,”Glasul iubirii” apare o problema care il macina pe Ion ,intrucat florica fata pe care el o iubeste se marita cu George,el pe ana considerand-o urata si foarte slabuta.Desi ar trebui sa fie fericit pentru ca a obtinut pamanturile dorite acest lucru nu se intampla deoarece Ion se gandeste mai mereu la Florica.

Acum ne vom opri la compozitia si subiectul romanului.Asadar romanul „Ion ” e caracterizat printr-o simetrie a inceputului cu sfarsitul care preinta drumul ce duce spre satul Pripas si apoi iese din sat.Drumul este personificat si are rolul de a limita realitatea de fictiune.

Modurile de expunere -in ceea ce priveste descrierea are o functie simbolica de anticipare .Naratiunea e obiectiva si prezinta „realitatea” intr-un stil cenusiu .

Putem vorbi aici despre doua niveluri la care este vazut romanul de fata.

a.La nivel macrotextual dupa cum am mentionat mai sus romanul se imparte in doua volume si anume „Glasul pamantului ” si „Glasul iubirii” ,parti ce cuprind 13 capitole cu denumiri semnificative :Inceputul,Iubirea,Nunta,Sfarsitul etc.Din punctul de vedere al compozitiei Rebreanu urmareste doua planuri:

-primul plan urmareste viata tanarului Ion Pop al Glanetasului.Din viata lui se desprind aspecte antagonice si anume dragostea lui pentru Florica(fiica vaduvei lui Maxim Oprea),o fata saraca si dorinta sa arzatoare de a obtine ca zestre pamant pe cai mai putin cinstite .Ion cunoaste un acelasi exemplu,in experienta lui Vasile Baciu,tatal Anei.El isi ascunde iubirea pentru Florica disimuland setea de avere sub comportamentul unui indragostit fata de Ana Baciu.

-al doilea plan,paralel si interferent cu primul prezinta viata familiei invatatorului Zaharia Herdelea ,invatator de stat dependent de autoritatile austro-ungare .El se considera intelept si prudent,cu toate acestea actiunile lui se sfarsesc cu infrangeri ,pana ce va fi obligat sa ceara pensionarea pentru a nu fi dat afara.Acest procedeu e cunoscut sub denumirea de tehnica planurilor paralele ,trecerea de la un plan narativ la altul realizandu-se prin alternanta,succesiunea secventelor valorificand inlantuirea.

In planuri secundare apare lupta lui Vasile Baciu pentru a-si apara pamantul ;lupta lui Avrum pentru salvarea averii implicate intr-o afacere ,lupta preotului Belciug pentru a zidi biserica de piatra in satul Pripas ;lupta fetelor si a familiilor lor pentru a obtine o partida pentru un mariaj cat mai bun ;concurenta dintre avocatii si functionarii marunti,ca si luptele pentru o brazda din ogorul vecinului.

b)La nivel microtextual se remarca utilizarea tehnicii contrapunctului (prezentarea aceleiasi teme in planuri diferite,de exemplu nunta anei in acelasi timp cu nunta Laurei)

Subiectul-actiunea graviteaza în jurul protagonistului, flacaul chipes, voinic, inteligent, si vrednic, dar sarac, Ion al Glanetasului, care datorita dorintei de a se îmbogati îsi sacrifica iubirea;
-Florica, o fata frumoasa, însa saraca asemenea lui,reprezinta simbolic”glasul iubirii” de care Ion incearca sa uite in momentul in care se casatoreste cu Ana, simbol al “pamantului”;
-Ana , fiica unui bogatas al satului, Vasile Baciu, echivaleaza pentru personaj cu intrarea in posesie a pamantului ravnit pentru care protagonistul este capabil sa sacrifice tot.Casatorindu-se cu fata bogata, dar urata , al carei tata a consimtit sa i-o dea de sotie, numai dupa ce a aflat ca a sedus-o si ca, în consecinta, gândul lui de a o marita cu George Bulbuc, cel mai bogat flacau din sat, nu se mai poate împlini, eroul simte ca si-a redobandit demnitatea. 
Dupa casatorie, Ion o maltrateaza pe Ana pâna când aceasta, nemaiputând suporta, se sinucide, lasând în urma-i un copil de câteva luni, care in scurt timp moare si el. Vasile Baciu crede ca, dupa moartea Anei si a copilului, ar putea primi pamânturile înapoi, dar legea însa nu-l favorizeaza,iar preotul satului, Belciug, speculeaza nestiinta lor, determinandu-i ca, dupa moarte, sa lase toata averea lor bisericii.
Între timp, Ion vrea sa recupereze iubirea pierduta, pe Florica, devenita sotia lui George Bulbuc, care îl surprinde noaptea în curtea sa si-l omoara.
-in satul lui Rebreanu, oamenii se gospodaresc in functie de starea lor materiala, de priceperea si temperamental lor. Alexandru Glanetasu, tatal lui Ion, n-a pastrat zestrea Zenobiei, care avusese parintii cu avere, si s-a încuscrit cu saracia. În ograda vaduvei lui Maxim Oprea fusesera clai de fân si grajduri în care nu mai încapeau vitele.
Saracise si ea ca vadana. Vasile Baciu, om silitor, de când s-a însurat, s-a tinut totdeauna printre fruntasi. Vaduv acum, îl durea gândul ca va trebui sa rupa din pamânturile lui, ca sa potriveasca zestrea Anei, când se va marita.
Si învatatorul Herdelea are necazurile lui. Si-a zidit casa pe locul bisericii, cu învoirea preotului Belciug. Cu timpul, relatiile învatatorului cu preotul s-au racit, iar Herdelea, împovarat cum era, se temea sa nu piarda ceea ce agonisise cu greutate. În schimb, preotul Belciug, ramas vaduv din primul an al preotiei, a fost un om strângator si tenace. Respectat de sateni, preotul nu sufera sa i se încalce autoritatea. Din aceasta cauza e în conflict cu învatatorul Herdelea. 
-satul lui L. Rebreanu este diferentiat economic. Stratificarea sociala depinde depamântul pe care îl are taranul. Patimile se nasc din saracie, din nevoia de pamânt.Este cazul lui Ion. În Ion este înradacinata o mentalitate taraneasca, dupa care oamenii se pot numi oameni numai în masura în care gospodaria lor este întemeiata. Aceeasi mentalitate, care deformeaza pâna si sentimentul omeniei, o aflam si dintr-o alta situatie: Dumitru Moarcas se pripasise pe lânga casa Paraschivei. Femeie tânara atunci, îl primise crezând ca omul, beteag de picioare, nu mai are mult de trait, ca bruma de acere a mosneagului i-ar putea ramâne ei. Si când, dupa 20 de ani, Dumitru Moarcas a vândut, fara stirea Paraschivei, casa si gradina, desi îi daduse femeii o suta de zloti, a fost alungat fara mila.
Taranii lui L. Rebreanu au o vitalitate, o robustete structurala, o tenacitate aspra, care numai la nevoie se lasa înduplecata, nu însa si înfrânta. Inteligenta se supune instinctului de conservare, rabdarea-de asemenea, între momente de incertitudine ce rabufnesc cu violenta.

Ion-Liviu Rebreanu

Cartea mai poate fi gasita si AICI

Singur pe lume-enciclopedia vietii unui copil orfan

„Singur pe lume ” este un roman care m-a impresionat sincer.am citit-o in copilarie,dar ma bate gandul s-o recitesc.Romanul este scris de Hector Malot (1830-1907).El a scris mai multe romane,dar a ajuns foarte cunoscut datorita romanului „Singur pe lume”.

Aceasta este cartea care efectiv m-a fermecat.Nu are cum sa nu te impresioneze povestea orfanului Remi care reuseste sa-si gaseasca intr-un tarziu familia.Vocea narativa este cea a lui Remi,personajul principal care isi spune povestea ,asadar autorul foloseste persoana I pentru relatarea evenimentelor.

Cartea lui Hector Malot  este mai mult decat un roman al copilariei,este un roman despre incercari,familie si maturizare.

Povestea este intr-atat de bine scrisa incat nu cred ca il poti parcurge fara sa zambesti vazandu-l pe Capi cum saluta cu manuta in dreptul inimii,pe domnul Sufletel cum isi face giumbuslucurile sau pe batranul Vitalis cum spune cu voiosie „Inainte copii”.

De mai bine de 100 de ani povestea micului Remi continua sa impresioneze imaginatia si sufletele cititorilor .Scriitura vie,catusi de putin desueta ,in ciuda trecerii timpului ,ritmul alert al povestirii ,imbinarea inteligenta a unui realism social ,lipsit de excese cu un sentimentalism discret care evita melodrama,toate acestea explica intr-o mare masura popularitatea de care se bucura romanul lui Malot si in zilele noastre.Aici putem vorbi si despre optimismul pe care povestea baietelului „singur pe lume” ni-l transmite:soarta potrivnica ,obstacolele pot fi invinse prin forta curajului ,darzeniei si inteligentei.

Hector Malot relateaza in cartea sa povestea unui copil orfan,Remi care traia de 8 ani in casa unei femei,tusa Barberin .Cand  insa sotul acesteia,zidarul Jerome se intoarce acasa epuizat pentru ca sufera un accident afla ca Barberin nu e mama lui adevarata si ca el este un copil abandonat.Ba mai mult pentru a face rost de bani Jerome il vinde pe Remi unui proprietar de circ,batranul Vitalis care dadea mici reprezentatii alaturi de un catel Capi,care-i conducea pe Dolce si Zebino ,alti catei artisti si pe Sufletel,o maimutica dresata.

Insa in timpul unei reprezentatii la Toulouse este arestat pentru doua luni.Salvarea vine de la doamna Mulligan,care il invita sa o insoteasca pe ea si pe fiul sau Arthur intr-o croaziera la bordul Lebedei.Desi Remi se ataseaza de ei.Vitalis se intoarce si il ia din nou cu el. Dolce si  Zebino sunt ucisi de lupi in timpul unei furtuni de zapada ,iar maimutica moare.

Ajunsi la Paris,Vitalis ii marturiseste lui Remi ca a facut o mare greseala luandu-l de la doamna Mulligan si intamplarile care au venit au fost ca o pedeapsa.In  romanul „Singur pe lume ” este relatata si scena in care Vitalis moare de frig,iar Remi scapa datorita lui Capi,care se ghemuieste la pieptul lui si reuseste sa-l scape.Aceste scene te impresioneaza pana la lacrimi.

O noua sansa i se ofera lui Remi in momentul in care este primit de un gradinar din Gentilly care are doi baieti si doua fete ,din care una Lise era buna si sensibila dar muta,iar Remi se indragosteste de ea.

Romanul este presarat de multe peripetii,dar  Lise isi recapata vocea in mod miraculos ,Remi reuseste sa-si regaseasca familia,afland ca doamna Mulligan este mama lui si ca fusese indepartat de aceasta in mod miselesc din cauza unei tradari si in urma unor planuri meschine.Nici tusa Barberin nu e uitata ,fiind rasplatita pentru bunatatea ei ,momentul reintalnirii lor fiind unul foarte emotionant.

Epilogul cartii „Singur pe lume”  ne poarta peste ani,unde aflam ca Remi si Lise se vor casatori si vor avea un copil.

Aceasta  este o carte nemuritoare este una induiosatoare ,si una dintre cele mai frumoase carti ale copilariei care te invata ce inseamna prietenia,familia si ti-o aduci aminte cu mult drag.

Daca v-a atras cumva atentia aceasta carte,o puteti gasi aici

Hector Malot-Singur pe lume

Cartea mai poate fi gasita si AICI

Pinocchio-unul dintre frumoasele romane ale copilariei

„Pinocchio”,scris de Carlo Collodi este primul roman citit de mine.Va spuneam intr-un articol precedent ca lectura este una dintre pasiunile mele,nu mai detaliez pentru ca articolul se gaseste aici pe blog asa ca il puteti citi.

Aici vreau sa vorbesc detaliat despre nazdravanul Pinocchio.Ar fi frumos ca si copii zilelor noastre sa citeasca aceasta carte.Veti fi incantati dragi copii.

Trebuie sa precizez ca Pinocchio nu era un copil obisnuit.Dar cum a aparut el?Ei bine am sa va spun.

Un mester,pe nume Antonio,gaseste in atelierul sau o bucata de lemn.El este primul care se gandeste ca ar putea intrebuinta acea bucata pentru construirea unei papusi .Acest roman,are foarte multe elemente pe care le contine basmul.De exemplu ,pe bucata aceea de lemn autorul o insufleteste.Ea vorbeste,efectiv il sperie pe iscusitul mester.Si totusi nu acest batranel este cel care ii va da viata personajului nostru.

Cel care va duce la indeplinire ideea lui Antonio este chiar prietenul sau Gepetto.El vine la prietenul sau Antonio pentru a-i cere o bucata de lemn.Mesterul Antonio avea un nas vinetiu,ca o cireasa astfel ca i-a ramas porecla mesterul Cireasa.Ambii prieteni se ocupau cu tamplaria.

Asadar Geppetto il roaga pe prietenul sau sa-i dea o bucata de lemn intrucat isi doreste sa faca din ea o papusa care sa danseze.Antonio ii daruieste bucuros bucata de lemn,care ce sa vezi?Face o miscare brusca si il loveste la picior pe Geppetto.De aici incepe o cearta si un adevarat scandal intre cei doi prieteni pentru ca Geppetto avea si el o porecla-Mamaliguta.Batranul se sucarea rau,dar rau de tot cand se auzea in asa fel insultat.Bucata de lemn nu doar ca l-a lovit dar l-a si strigat”Mamaliguta”.E lesne de inteles ca Geppetto il banuieste pe Antonio ca l-a si lovit cu bucata de lemn si l-a si jignit.Ei se injura,se paruiesc,se bat,dar pana la urma se impaca iar Geppetto primeste bucata de lemn.

Nici nu apuca sa fie pusa pe picioare ca papusa de lemn deja da semne de viata .Dupa ce Geppetto ii face gura incepe sa rada.Nici n-apuca Geppetto sa-l puna bine pe picioare pe Pinocchio ca papusa deja incepe sa zburde ca un ied,dar nu doar atat ,el chiar o ia la sanatoasa cum se zice in asa fel incat il pune pe fuga pe bietul batranel.Politistii vad cand Pinocchio este prins de tatal sau dar ce credeti?Cand vad ca batranul incearca sa-i traga nazdravanului o urecheala buna il aresteaza pe acesta.Dupa cum se vede inca din debutul romanului,Pinocchio se dovedeste a fi obraznic,neascultator si isi face de la inceput parintele sa sufere.

Ramas singur,Pinocchio trebuie sa se confrunte atat cu o ploaie torentiala,pentru ca trebuie precizat,chiar autorul relateaza ca „aceea fusese o noapte ca de iad” dar si cu o foame groaznica.El se arata la fel de nerecunoscator si la sfaturile Greierelui Vorbitor.Pe Greierele Vorbitor l-am putea asemana cu un batran intelept,sau cu un om mai matur care da unui copil sau unui tanar un anume sfat.Dezinteresat Greierele Vorbitor ii spune lui Pinocchio ca el ,copil fiind trebuie sa invete carte,sa invete apoi o meserie pentru a-si castiga existenta.Nu cumva aceste sfaturi le primim si noi in copilarie?Ba daaa.Dar la varstele mici e extrem de greu de inteles acest lucru mai ales ca in acea etapa a vietii singurul scop e sa te joci si sa scapi cat mai repede de teme.Am fost impresionat de comportamentul Greierelui Vorbitor,un comportament intelept.Dar credeti ca Pinocchio l-a luat in seama?Nici vorba ,ba inca tipa la el :”Inceteaza greierasule,nu ma intereseaza”.Dar greierele intelept ii spunea „”Sarmane neghiob ,cei care nu-si asculta parintii si nu merg la scoala pentru a invata sfarsesc rau ,ori in orfelinate ori in temnite”.Credeti ca reactia lui Pinocchio a intarziat sa apara?Nicidecum.Obraznicul l-a lovit cu un ciocanel fix in moalele capului pe Greierele Vorbitor incat acesta nu a mai scos decat un „Cri” Aici,Pinocchio da dovada de rautate si de lipsa de bun simt ,asa cum si tinerii din ziua de azi nu accepta sfaturile celor mai experimentati.

Vine totusi seara,cand Pinocchio o va pati rau,va rabda de foame si va umbla pe strazi dupa o bucata de paine.Ba mai mult adoarme cu picioarele pe o plita cu jeratec si acestea se vor face scrum.A doua zi Geppetto vine acasa si in prima faza nu va crede ce a patit Pinocchio dar cand sare pervazul si intra in casa si il vede pe acesta tarandu-se pe jos si il intreaba ce a patit.Evident ca dupa toata istorisirea aceasta,ca oprice parinte Geppetto isi iarta copilul si la rugamintile acestuia cedeaza si ii reface picioarele.

Nici cand primeste de mancare Pinocchio nu se poate abtine sa nu-si etaleze mofturile refuzand sa manance perele cu tot cu coaja.Oare in copilarie nu am facut toti astfel de mofturi?Ba daa,si inca cum.Dar vorba aceea:Foamea e cel mai bun bucatar.Din nou Geppetto demonstreaza ca parintele isi rupe de la gura pentru propriul copil.

Desi promite ca se va face baiat cuminte si va merge la scoala,aducandu-l pe batranul sau tata sa-si vanda haina pentru a-i cumpara nazdravanului abecedar ,Pinocchio nu rezista altor tentatii si de data asta merge la un Teatru de papusi,dar evident ca da si acolo de belea.Un papusar (Mananca Foc) este gata sa-l arda pentru a-si rumeni bine berbecul dar se induioseaza si il elibereaza pe Pinocchio,dandu-i si 5 galbeni pentru a-i oferi tatalui sau.Dar ti-ai gasit.Sa se duca Pinocchio acasa?Nici gand ,aici cade prada sfaturilor prietenilor de conjunctura.Aici isi face loc anturajul .Foarte usor de manipulat,Pinocchio crede in gogosile si promisiunile Vulpoiului si ale Motanului ca se va imbogati ingropand cei 5 galbeni.Asadar Pinocchio merge cu cei 2 strengari la hanul „La Racul Rosu” cu ceei doi tovarasi ,iar dupa ce pleaca de acolo fara sa-si dea seama fix de aceleasi persoane este urmarit,atacat si spanzurat de craca Marelui Stejar.Marele noroc al papusii este Zana cu parul negru albastrui care-l salveaza din ghearele mortii.Desi face din nou nazuri cand trebuie sa fie tratat ,cand se vede cu moartea la cap ,Pinocchio bea pe nerasuflate doctoria amara si se vindeca dar cand este intrebat de cei 4 galbeni tranteste cateva minciuni,de se trezeste cu ditamai nasul.Copii cred ca stiu acea ipostaza in care li se atrage atentia „daca minti iti creste nasul ca al lui Pinocchio”.Din nou papusa de lemn promite ca de data asta va merge la scoala,dar apar din nou ispitele.Evident aceeasi prieteni caraghiosi sunt ispitele-Vulpoiul si Motanul.Acestia i-au ghicit slabiciunea lui Pinocchio,si anume aceea de a see imbogati fara munca.De data aceasta sarlatanii reuseesc sa-si duca planul la indeplinire si il lasa pe prichindel fara cei 4 galbeni.In ciuda tuturor sfaturilor de a nu mai crede astfel de baliverne,Pinocchio ramane aceeasi papusa naiva.Intre timp el se intoarce la casa Zanei,pe care n-o mai gaseste acolo.Desi apare in locul casei o piatra funerara,Pinocchio pleaca in cautarea tatalui sau ,de care i se face dor.Totusi in naivitatea sa,in incapatanarea sa prichindelul are o inima buna,isi da seama ca isi iubeste parintele in cautarea caruia pleaca.Un porumbel il duce catre zona in care el stia ca se afla Geppetto .Evident ca nici aici micul prichindel nu e scapat de peripetii si primejdii.El o reintalneste pe Zana,pe care o iubeste si o considera mama lui.Sentimentul este reciproc ,de data aceasta Pinocchio merge la scoala dar nici de data aceasta nu ezita sa se inhaiteze cu colegii slabi,de joasa speta desi papusa noastra este inteligenta si are rezultate foarte bune la invatatura castigandu-si respectul si simpatia profesorilor.Pe plaja colegii reincep mistourile si glumele proaste la adresa lui Pinocchio,dar nu acesta cade victima incaierarii ci Eugenio un coleg de-al sau.Prichindelul este prins de politisti dar din nou se dovedeste inteligent si scapa.Cainele acestora,Alidor il fugareste pana cand acesta sare in apa,iar cainele se duce dupa el.Dar ce sa vezi?Bietul caine nu stia sa inoate si era pe punctul de a se ineca .Desi Pinocchio vrea sa-l penalizeze pentru ca a vrut sa-l dea pe mana politistilor,prichindelul dovedeste din nou ca are o inima buna si il salveaza pe bietul catel.Cum cainii sunt singurele vietati care ii iubesc mai mult pe oameni decat se iubesc pe sine nici Alidor nu face exceptie,iar cand Pinocchio este pe cale sa fie prajit de un pescar laolalta cu alti pesti intra in pestera si il smulge din mana pescarului.Dar ispravile prichindelului nu se opresc aici,acesta cade si in capcana unui taran care o pusese pentru hotii care ii furau strugurii.Dupa ce il scapa de nevastuicile care-i mancau gainile ,taranul il elibereaza.Desi se intoarce din nou la Zana,Pinocchio iar cade in capcana anturajului si pleaca cu un coleg Fitilas in Tara Distractiilor.Nici acolo nu e scapat de obstacole,ca dovada ca nu dupa mult timp acesta se preface in magar,atat el cat si Fitilas.Daca Pinocchio scapa si din aceasta incercare corpul de magar fiindu-i mancat de pesti si ramanand aceeasi papusa de lemn,Fitilas va muri magar ,fiind reintalnit de Pinocchio dupa ce-si reintalneste tatal in burta balenei infricosatoare.Asadar Pinocchio il intalneste pe Fitilas in curtea gradinarului Giangio,acolo unde muncea ,iar acesta mai apuca sa rosteasca doar atat:”Sunt Fi-ti-las” dupa care isi da sufletul.Datorita faptului ca Pinocchio a constientizat rostul vietii si anume cel de a invata si de a te pregati pentru a-ti castiga existenta dar si de-i ajuta pe cei in nevoie(banii trimisi zanei) finalul cartii este cel asteptat si anume acesta devine baiat.

In concluzie,indiferent de situatie,de cat de rasfatat esti,de cat de rautacios si ingamfat esti,atunci cand realizezi ca nimic nu se poate fara respect,buna cuviinta si munca orice dorinta ti se poate indeplini.

Asadar dragi copii va recomand cu cel mai mare drag aceasta carte .As putea-o asemana cu un bildungsroman ,intrucat in ea este vorba despre viata unui copil.

Cartea este mai jos.

Carlo Collodi-Pinocchio

Cartea se mai poate gasi si AICI

Scrisoarea I.Universul in viziunea lui Eminescu

„Scrisoarea I” este o sinteza a temei universului eminescian.Care sunt acestea ma veti intreba ?Ei bine ,ele sunt urmatoarele:natura,iubirea,mitul,istoria,omul si societatea,poetul si poezia,constiinta si materia.

Din lectura atenta a operei putem desprinde ideea ca poemul are o structura moderna ,secventiala in care temele si motivele,ideile si miturile se intrepatrund ceea ce da textului o structura complexa.

Formal este o epistola, prin continut este o meditatie, prin spiritul critic o satira, in secventa a treia un imn, prin problematica, fire narative si prototipuri umane este un poem.

Sa analizam acum secventele poemului.

Prima secventa aduce un tablou romantic, nocturn, dominat de simbolul lunii, care sugereaza constiinta universala, principiul feminin, si are rolul de a transfigura realitatea: Strabatute de-al tau farmec tie singura-ti arati!”. Temele se deruleaza interferandu-se. Tema omul si societatea este dezvoltata printr-o suita de litote: microscopice popoare”, musti de-o zi”, musuroaie de furnici”, lume mica ce se masura cu cotul”, imagini care au drept numitor comun conceptul de fortuna labilis. De aici o interferenta cu motivul viata^si moartea: Cum ca lumea asta-ntrega e o clipa suspendata, / Ca-ndaratu-i si naintea-i intuneric se arata.” Conceptul de lume ca vis il gasim sintetizat in versul: Caci e vis al nefiintei universul cel himeric”.

Secventa a doua a textului dezvolta tema omul si societatea” prezentand cateva prototipuri umane:

– parazitul (Unul cauta-n oglinda de-si bucleaza al sau par”)

– filozoful (Altul cauta in lume si in vreme adevar”)

– negustorul (Iara altu-mparte lumea de pe scandura tarabii”)

– regele (Vezi pe-un rege ce-mpanzeste globu-n planuri pe un veac”)

— saracul (Cand la ziua cea de mane abia cuget-un sarac”)

– geniul (Iar colo batranul dascal cu-a lui haina roasa-n coate”), care este centrul universului fiindca in el sta spiritul, care genereaza si sustine lumea {Asa el sprijina -lumea si vecia intr-un numar”). El devine atotputernic, fiindca nu are nici un obstacol. Constiinta universala este penetrata de cel ce are Cunoasterea, care-l integreaza in Sinele suprem (vezi Bhagavad-Gita). De aceea Universul fara margini e in degetul lui mic”.

Scrisoarea I este o meditatie pe tema fortuna labilis exprimata deplin prin versurile:”Deopotriva- stapaneste raza ta si geniul mortii”.Este tema care genereaza secventele de inceput si de sfarsit ,concentrate pe simbolul luna sugerand mitul Sfanta Luna.Inflentat de gandirea indiana ,Eminescu mediteaza asupra sensului vietii Sensul vietii este aflarea adevarului asa cum vom gasi formulata aceasta intrebare in poezia „Criticilor mei „:Unde vei gasi cuvantul/Ce exprima adevarul?

Iata ca poetul nostru national ,Mihai Eminescu face unele conexiuni intre poeziile sale axate pe aceeasi tema.

Scrisoarea I este si o meditatie pe tema poetul si poezia, fiindca asa cum in Upanisade, Vede, Bhagavad-G ifa sunt sintetizate problemele fundamentale ale vietii si universului, tot astfel Eminescu ar dori sa ajunga Poetul arhetipal, ipostaza a constiintei universale, iar poezia sa devina arhetipala adica sa contina acele mantia”, formulele sacre fundamentale, prin care s-a general lumea, prin care omul poate penetra constiinta universala. De aceea laudele pentru omul de geniu nu sunt un scop, fiindca, daca a ajuns sa aiba Cunoasterea, spiritul se descatuseaza de iluzia vietii (maya), de valul aparentelor creat de demonul Mara. Lumea, realitatea senzoriala, cunoasterea relativa prin simturi trebuiesc integral parasite, fiindca fara aceasta renuntare spiritul nu poate intelege jocul subtil, prin care natura retine spiritul: De a vietii lor enigma ii vedem pe toti munciti”.

O fotografie care surprinde Cosmosul

De aici drumul Cunoasterii se deschide: in prezent cugetatorul nu-si opreste a sa minte”. El, Cunoscatorul, omul de geniu trebuie sa afle ca adevarata valoare se impune dupa moartea sa, prin faptul ca ea contine adevaratele lumini. Poezia este deci un mesaj esential rostit de cel care are Cunoasterea revelata, asa cum vor dori sa-1 formuleze poetii expresionisti de mai tarziu.

Aceasta Cunoastere fundamentala este ca dupa momentul mortii sufletul omului merge pe una din cele doua cai in conceptia indiana. Calea stramosilor care duce spre Luna, a reincarnarilor.- Samsara – spiritul se va reintoarce spre a incerca intr-o alta viata eliberarea. Calea luminii, a soarelui este data spiritului, care avand Cunoasterea se elibereaza, fiindca stie formula – mantra, pe care trebuie s-o rosteasca cand va fi intrebat de Sinele Suprem – Cine esti tu? Raspunsul este Tal twam asi – eu suni Tu (sau Acesta esti Tu) – adica esenta legii identitatii, prin care se realizeaza contoptrea in constiinta universala, pierderea identitatii eului. De aceea, in Bhagavad-Gita, Krsna ii descopera discipolului sa nu spuna niciodata eu.

Sensul poeziei, valoarea cunoasterii si a vietii, a poetului si a filosofiei este pierderea identitatii eului. in crestinism cele doua cai de dupa,moarte sunt Calea prin vami, cand sufletul nu este spovedit si impartasit; Calea luminata, cand sufletul este dus de ingeri direct in fata Domnului Iisus Hristos. Mantuirea se face prin Domnul lisus Hristos, prin sacrificiul de sine al Mantuitorului. Nimeni nu poate intra in imparatia data de Tatal Fiului Sau decat prin Sfintele Taine. De aceea Ortodoxia este calea cea dreapta, Calea Adevarului, a adevaratei credinte. Drumul spre acest adevar il reflecta in esenta intreaga poezie a lui Eminescu.

Vreti o carte de Eminescu?Puteti gasi aici

Daca nu sunteti convinsi puteti cauta si aici

Sunt pasionat de lectura de mic si asta mi-a folosit

Sunt pasionat de lectura de mic.Chiar asa e.Citeam greu pentru ca deh,eram in primul an de scoala dar invatam sa citesc.De la poeziile lui Alecsandri si Cosbuc,la basmele lui Creanga dar si la unul dintre romanele preferate ale copilariei-Pinocchio.Voi scrie si despre ele in alte articole dar aici vreau sa scriu despre una dintre pasiunile mele si anume lectura.Nu te poti considera un tip cult,elevat daca nu citesti.Nu e vorba doar de carti,ci de absolut orice(ziare,reviste).

Totusi reprezinta ceva aparte pentru mine romanele istorice ,istoria fiind una dintre disciplinele mele preferate.Cand citesti Neamul Soimarestilor de Mihail Sadoveanu te gandesti la domnia lui Stefan Tomsa,la Stroie Orheianu sau la personajul principal Tudor Soimaru  .Nu este un roman usor de inteles,dar odata ce ai inceput sa-l citesti efectiv te captiveaza si iti da impresia ca esti parte a romanului.

Imagine din filmul „Neamul Soimarestilor”.

De asemenea destula atentie si curiozitate mi-a starnit si „Zodia Cancerului sau Vremea Ducai-Voda” ,in care regasim un peersonaj chiar din „Neamul Soimarestilor”.Desigur ca este vorba despre Tudor Soimaru,care ne reapare in acest roman,batran si orb.

Desigur ca nu m-am oprit doar la acest gen de opere literare ,sau doar acest gen de romanee.O alta carte care mi-a placut ,si trebuie sa recunosc ca am avut placerea de a avea din ea subiect de examen la proba scrisa de Bacalaureat,este vorba despre „Ion” de Liviu Rebreanu.

Cu o structura sferica romanul „Ion” este structurat pe doua parti,si anume”Glasul Pamantului” si ‘Glasul iubirii”.Cand vom analiza si dezbate mai pe larg tema acestui roman vom vedea ca de fapt cele doua parti sunt diametral opuse.De ce?Pentru ca din dorinta sa avida pentru avere,Ion al Glanetasului se insoara cu o fata pe care nu o iubeste,dar tatal sau Vasile are suficient pamant,si evident pentru ca Ion a pus ochii pe acest pamant se insoara cu Ana .Adevarata sa dragoste este Florica dar dupa cum stim ,ea nu este o fata instarita .Aici putem spune ca dorinta pentru inavutire invinge iubirea.

Sunt pasionat de mic de lectura si asta mi-a folosit mult,,asa ca voi mai povesti aici despre cartile pe care le-am citit.

Cu mult interes ,in timpul liceului am citit si „Morometii”  lui Marin Preda.Desi am citit doar un volum,pe care l-am si studiat la clasa intr-a X-a ,romanul este unul la fel de captivant.Este vorba despre romanul interbelic care evoca viata simpla de la tara.Actiunea se petrece in satul Slistea Gumesti unde locuieste familia Moromete .Ilie Moromete este personajul principal si capul familiei .Evident ca indeletnicirea familiei este agricultura .Trebuie stiut ca familia era destul de numeroasa .Niculae este mezinul familiei  si este fiul lui Ilie si al Catrinei Moromete,fiecare avand copii din casatoriile anterioare.

Acestea sunt doar cateva dintre operele care pe mine m-au impresionat si m-au atras .Evident ca despre fiecare voi vorbi mai pe larg in articolelele viitoare.Unele carti se gasesc AICI

 

 

 

Invierea Domnului nostru Iisus Hristos

Dupa ce a trecut sambata cand se lumina de ziua intai a saptamanii (Duminica) au venit sa vada mormantul Maria Magdalena si cealalalta Marie .Si iata s-a facut cutremur mare caci ingerul Dumnului coborand din cer a pravalit piatra si sedea deasupra ei.Infatisarea lui era ca fulgerul ,si imbracamintea alba ca zapada .Atunci soldatii care pazeau ,de frica s-au facut morti,dar cand Maria Magdalena si celelalte femei au venit ca sa-I unga trupul cu mir,o voce le-a zis:Nu va temeti caci stiu ca pe Iisus cel rastignit il cautati Nu este aici ,caci S-a sculat precum a zis;veniti de vedeti locul unde a zacut.
Asa ne este reelatata de catre Sfantul Apostol si Evanghelist Matei in Sfanta Scriptura,invierea Domnului Nostru Iisus Hristos.
Desi vom trai cea mai mare sarbatoare de peste an in conditii speciale,trebuie sa ne bucuram ca Dumnezeu ne da prilejul sa participam la Invierea Fiului Sau si sa primim in suflete Lumina Sfanta a Invierii.De altfel moarte nu exista asa cum spunea marele arhiereu Bartolomeu Anania.Moartea fizica este doar trecerea la viata vesnica alaturi de Hristos.

HRISTOS A INVIAT!UN PASTE LUMINAT!

Vinerea Mare.Mantuitorul isi da duhul

Ieri a fost Vinerea Mare ,ziua in care din nou Mantuitorul a fost batjocorit de farisei dupa cee a fost rastignit.Ei ii spuneau:Daca tu esti Hristos da-te jos de pe cruce.Atunci vom crede in tine.El a zis:Parinte iarta-Le lor caci nu stiu ce fac.Dar mai erau rastigniti impreuna cu doi talhari.Unul dintre ei i-a spus batjocoritor:Daca tu esti Hristos salveaza-te pe Tine si pe noi.Celalalt talhar i-a raspuns:Nu ti-e teama de moarte?El este nevinovat pe cand noi am fost condamnati pentru crimele noastre.Doamne adu-ti aminte de mine cand vei fi in imparatia Ta.Atunci Iisus i-a zis:Adevarat zic tie,chiar astazi vei fi cu Mine in rai.Nu dupa mult timp Mantuitorul striga:Parinte in mainile Tale imi incredintez duhul.Atunci pamantul s-a cutremurat,iar catapeteasma din templu s-a rupt in doua.Soldatul roman care pazea crucea mantuitorului a exclamat infricosat:Cu adevarat acesta este Fiul lui Dumnezeu.Iosif din Aritmateea si Nicodim,doi prieteni ai Mantuitorului i-au luat trupul si l-au inmormantat in gradina lui Iosif.Evident ca fariseii au cerut de la Pilat guvernatorul roman,soldati pentru a pazi mormantul ca nu cumvaa ucenicii sa-l fure si sa afirme ca El a inviat.Ieri preotii au savarsit in Sfintele Biserici Denia Prohodului ,cand in conditii normale preotii scot in Biserica Sfantul Epitaf,o icoana tesuta pe panza care intruchipeaza punerea in mormant a Mantuitorului si pusa pe o masa mai inalta Potrivit traditiei crestinii saruta Sfanta Cruce,Sfantul Epitas si trec pe sub masa.Dupa cantarea celor 3 Stari ale Prohodului Domnului crestinii inconjoara de 3 ori Biserica.Cifra 3 reprezinta de fapt Sfanta Treime (Tatal,fiul,Duhul Sfant) si numarul de zile pe care Mantuitorul le-a stat in mormant.

Este evident ca nu exista om fara pacat ,iar noi prin ceea ce facem Il rastignim zilnic pe Mantuitorul nostru Iisus Hristos.Este extrem de vizibila in mediul online,hulirea fara precedent a Bisericii Ortodoxe si a Inaltelor Fete Bisericesti.Suntem de acord ca si preotii sunt oameni si gresesc,dar asa cum dumnealor spun dupa savarsirea Sfintei Taine a Spovedaniei”Iertate iti sunt pacatele,fiule(numele credinciosului),iar eu ca nevrednic slujitor al Tau ma rog Tie Doamne,iarta-i robului Tau orice greseala savarsita cu cuvantul,cu gandul sau prin fapta sa.

Mai jos vom aduaga Sfantul epitaf care dupa cum am spus mai sus reprezinta o icoana pe panza care infatiseaza punerea in mormant a Mantuitorului.

Punerea in mormant a Mantuitorului

Mai jos aveti o carte care se intituleaza Sfarsitul credintei :religie,teroare si viitorul ratiunii

Joia Mare sau Joia Patimilor.Prinderea Mantuitorului

Astazi este Joia Mare sau Joia Patimilor.Este ziua care a desavarsit actul de tradare a lui Iuda care s-a finalizat prin prinderea si arestarea Mantuitorului care se ruga in Gradina Ghetsimani.El spunea:Parinte departeaza rogu-Te ceasul acesta de la mine,dar faca-se nu voia Mea ci a Ta.Tot atunci El le-a cerut ucenicilor sai sa se roage intrucat vine ceasul cel de pe urma.Cand Petru a aflat ca Mantuitorul va fi omorat a spus:Doamne Tu ucis?Niciodata.Mantuitorul i-a zis:Petre adevarat iti spun,nu va canta cocosul si tu te vei lepada de Mine de 3 ori,ceea ce s-a si intamplat cand Petru a fost recunoscut in curtea palatului lui Caiafa de slujitorii acestuia..Printr-un simplu sarut Iuda le-a aratat soldatilor,pretilor si fariseilor care este Iisus.Dupa aceasta Iisus este dus in fata sinedriului,echivalentul unei instante de judecata in ziua de azi.Mai marele arhiereilor,Caiafa l-a intrebat:Tu esti Hristos?Mantuitorul i-a raspuns:Tu ai spus-o.Atunci Caiafa L-a izbit cu pumnul in fata strigand ca aceasta e o blasfemie.Poporul care cu cateva zile in urma striga :Osana Fiul lui David,acum striga :Rastigneste-l!Da-ni-l pe Baraba!!In Joia Mare sau Joia Patimilor Mantuitorul a fost rastignit pe dealul numit Golgota pe cruce ,si este ziua in care crestinii vopsesc oule in rosu(culoarea sangelui Mantuitorului ),iar preotii oficiaza,anul acesta singuri in Sfintele Biserici ,Denia celor 12 Evanghelii.Chiar daca anul acesta nu putem merge la Denia celor 12 Evanghelii in care preotul canta impreuna cu credinciosii,ba mai mult el  relateaza detaliaza cand citeste din Sfanta Evanghelie evenimentele premergatoare rastignirii Mantuitorului Iisus Hristos .De aici a ramas in popor acea zicala „sarutul lui Iuda”,sau numiti acei oameni care tradeaza fix asa-Iuda .De altfel dupa ce a realizat ceea ce a facut,si urmarit de o vina prea mare,Iuda merge la arhiereul Caiafa si ii restituie cei 30 de arginiti zicandu-i:”Am pacatuit.Am vandut un om nevinovat”,iar fariseii ii raspund:”Nu ne priveste pe noi”.Sfanta Scriptura nu foloseste expresia de sinucidere ,dar totusi relateaza ca simtindu-se vinovat,Iuda se spanzura.

Aici este unul dintre noile manuale de religie ortodoxa din programa scoalara,si anume cel pentru clasa a VI-a

Religie-cultul ortodox-Manual pentru clasa a VI-a

Mai jos adaugam si o biblie ilustrata pentru copii

Biblia ilustrata pentru copii

Manualul de religie ortodoxa pentru clasa a VI-a se mai gaseste si AICI

Mai jos vom adauga exact imaginea prinderii Mantuitorului dupa ce Iuda,printr-un sarut le-a aratat dusmanilor lui Iisus ,care este El.

Scena prinderii Mantuitorului