fbpx

Romanul traditional-Baltagul

Romanul „Baltagul ” este unul traditional,o scriere realista cu substrat mitic.Mi-a placut foarte mult,l-am citit .eu fiind crescut la tara m-a atras foarte mult tema lui si anume lumea traditionala,a satului.aici e vorba despre imbinarea lumii traditionale cu cea capitalista .

1.Ideea principala

Plecam de la ideea centrala a acestui roman care este reprezentata de disparitia lui Nechifor Lipan,pe care nu a mai dat nici un semn de 70 de zile,si pe care sotia sa Vitoria Lipan  incepe sa-l caute parcurgand un drum sinuos din nord-estul Moldovei.Cu presimtirea mortii,vajnica sotie citeste semnele naturii si ale credintei in fierbintea ei cautare a adevarului.

2.Secventele si ideile principale

In romanul „Baltagul ” exista o succesiune de etape traditionale si o armonie compozitionala ce urmeaza in structurarea unui conflict.Vitoria pierde siguranta familiei si incepe sa creada ca Nechifor a fost omorat.In primele cinci capitole lumea munteneasca in care vietuieste Vitoria capata un sens.Ea este o femeie ca toate celelalte,un personaj arhetip care asteapta momentul declansator,momentul in care sa parcurga traiectoria ei speciala de personaj care isi depaseste conditia.Vedem ca in partea a doua (capitolele VI-XIII) Vitoria devine un personaj distinct cu o personalitate distincta(darza,abila,receptiva,bataioasa) cu un incredibil simt al observatiei.Calatoria Vitoriei se incheie cu descoperirea cadavrului lui Nechifor Lipan .Ultimele capitole dezvaluie solutia ,Vitoria reconstruieste crima (intr-o pagina scrisa magistral de autor ea devine chiar narator) si il indeamna pe Gheorghita sa-l paleasca pe criminal cu baltagul.Astfel romanul are o structura sferica(rotunda):declansarea conflictului,calatoria-cautare si solutionarea conflictului).

2.Problematica romanului „Baltagul”

Imbinarea lumii traditionale cu lumea noua a relatiilor capitaliste asa cum am precizat mai sus.Aici gasim o deosebire in romanele lui Mihail Sadoveanu fata de slavici care procedeaza diferit in „Mara „,pentru ca Slavici plaseaza lumea traditionala deasupra celei capitaliste ,criticand-o dur pe cea din urma ca pe o dimensiune a pangaririi morale a tot ce e frumos si bun.Sadoveanu recomanda o asumare a celor doua lumi diferite dar totusi asemanatoare.Legile divine si legile scrise ghideaza viata omului,plasand-o in ciclurile cosmice ale naturii ,si in microuniversul,tot ciclic ,al relatiilor dintre oameni.Individul ce isi asuma aceste doua lumi distincte nu e,si nu trebuie sa fie o victima ,nu e sfasiat de o alegere sau de o asociere imposibila.Vitoria transforma semnele in repere ale propriei sale intuitii ,dar ea asculta cu luare aminte cuvintele carciumarilor si le transforma in limbaj,cu spiritul fin al unui detectiv ce completeaza spatiile libere.Ea ordoneaza pentru sine fragmentele disparate din „lumea de jos” a oamenilor condusi de prefecti.Ceea ce respinge Sadoveanu este excesul oricareia dintre lumi :efectiv respinge superstitia adusa la rang de idol ,respinge transformarea bunului in principiu director al existentei omenesti.Trebuie sa evitam confuzia ca „Baltagul” e romanul ciocnirii a doua lumi .De fapt „Baltagul” este romanul asumarii celor doua lumi.

3.Subiectul romanului „Baltagul „

Acum,de-abia la al treilea subpunct al articolului nostru putem spune ca trecem la dezbaterea propriu zisa a subiectului operei noastre,si anume romanul „Baltagul”.

Actiunea se petrece in satul Magura,o localitate de munte din apropierea raului Tarcau .Vitoria isi asteapta sotul,pe Nechifor Lipan plecat in zona Dornelor sa cumpere niste oi.Timpul trece,dar Nechifor nu soseste acasa.Fiul Gheorghita,ramas la o stana din Campia Jijiei ,asteapta semn de la tatal sau pentru a plati simbria oierilor.Este totusi nevoit sa se intoarca in Magura pentru a descalci problema alaturi de mama sa.Vitoria se consulta cu preotul satului,Danila si cu vrajitoarea Smaranda ,pregatindu-se pentru marea calatorie a recuperarii sotului.In sinea ei,dupa semnele tainice ale credintei stie ca Nechifor a murit,dar pe deoparte influientata de ghidusiile celorlalti,pe de alta parte cu experienta altor aventuri extraconjugale ale sotului ea se teme de infidelitatea lui Lipan,acest potential adevar ranind-o profund.

Imagine de pe Valea Tarcaului




Dupa ce vinde unui ovrei oi,piei,carne si alte produse,Vitoria aduna banii necesari calatoriei,dar prevazatoare ii inmaneaza preotului spre pastrare de frica sa nu o calce hotii ,ceea ce se si intampla,din fericire jaful limitandu-se la o intentie esuata.Pe 10 mai,Vitoria si Gheorghita pornesc spre Dorna .Vorbind din hangiu in hangiu,din carciumar in carciumar,Vitoria reconstituie drumul lui Nechifor.Ovreiul care ii insoteste o buna bucata de drum ii spune Vitoriei ca Nechifor a plecat noaptea la drum,fara frica de borfasi.Mos Pricop si baba Dochia o intampina frumos pe Vitoria dandu-i alte indicii.Acum vitoria isi accentueaza credinta ca Nechifor a murit varsand pe podea putin vin inainte de a bea ,ca in cinstea si amintirea mortului.La Borca ajunge in centrul unei cumetrii intelegandu-se si veselindu-se cu oamenii apoi inchina in cinstea unei mirese la Cruci ,dupa care ajunge la Vatra Dornei .Nechifor se pare ca s-a inteles cu doi ciobani sa le vanda o parte din oile proaspat cumparate.

Zona muntoasa de pe langa Vatra Dornei

Din 300 de oi,Nechifor a dat lui Calistrat Bogza si ilie Cutui cam 100 de oi ,au plecat impreuna spre un loc de iernat ca tovaraasi de calatorie.Mai departe carciumarii nu mai recunosc calaretul cu caciula brumarie,asa ca Nechifor a pierit undeva intre Sabasa si Saha.Vitoria descopera totusi cadavrul sotului ei,cu ajutorul cainelui regasit pe drumuri ,Lupu.Imprietenindu-se cu sotia unui hangiu,Vitoria invrajbeste sotiile celor doi impricinati,urmarind pas cu pas demascarea crimei.Surprinzator pentru autoritati,Vitoria ii invita pe cei doi imricinati la inmormantare ,indeplinind fara stirea ei un principiu de drept „confruntarea cu cadavrul „,deci descoperirea obiectului material(cadavrul) al infractiunii de omor.Ca un adevarat Hamlet,ea organizeaza o reprezentare al carei scop era demascarea crimei.La praznic compara baltagul lui Bogza cu cel al lui Gheorghita,rade,glumeste si apoi da in vileag crima asa cum s-a intamplat.Gheorghita il loveste pe buzat in cap cu baltagul,si acesta,pe moarte marturiseste intocmai crima .Vitoria isi urmeaza drumul,planificandu-si viata ,epilogul asemanandu-se ,daca va amintiti cu cel din „moara cu noroc”,acea secventa in care batrana ia copii si pleaca mai departe,impacandu-se cu vitregiile sortii.

In romanul „Baltagul ” exista doua tipuri de conflict si anume:

-unul exterior reprezentat de cei doi ciobani vinovati si de Vitoria;

-unul interior reprezentat de lumea in care intra(Vitoria rezolva acest conflict printr-o uimitoare mobilitate a sistemului sau de valori,ajunge la concluzia ca lumea noua a capitalismului moderat,este o prelungire a lumii vechi muntenesti)

Dupa toate acestea e cazul sa tragem si o concluzie,desi romanul „Baltagul ” se studiaza in perioada liceului,nimic nu ne impiedica sa-l citim oricand dorim,pentru ca el este atractiv la orice varsta ,parerea noastra e ca el este mai actual ca oricand prin tema pe care o abordeaza si anume imbinarea lumii traditionale cu cea capitalista.De fapt acest lucru se intampla in Romania de dupa 1990 ,legislatia permitand infiintarea propriilor societati si chiar vanzarea de terenuri agricole.Din acest punct de vedere venim cu o completare intrucat lumea satelor,destul de imbatranita prefera incheierea unor contracte de arendare cu diferiti patroni pentru ca pamanturile pe care ei le detin sa nu ramana nelucrate.Totusi o parte dintre tineri incep sa agreeze munca in agricultura si incep astfel de afaceri.

Desi gasiti cartea in magazinul nostru adica aici ,il adaugam si mai jos


Mihail Sadoveanu-Baltagul

Noi am mai afisat promotia celor de la Cartepedia cu Targul de carte online dar o adaugam si aici la acest articol

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

libris.ro%20

RSS
Follow by Email
Pinterest
Instagram
Telegram
Vk
Ok
Weibo
Wechat